Black Friday en de daaropvolgende feestdagen zoals Sinterklaas en Kerstmis markeren een hoogseizoen voor winkelend
Nederland. Deze periode staat bekend om de vele spectaculaire kortingen en aantrekkelijke aanbiedingen die
consumenten naar de fysieke en online winkels lokken. Winkeliers adverteren met verleidelijk lage prijzen, en de
consument, altijd op zoek naar een goede deal, lijkt in zijn nopjes. Maar te midden van alle koopjesgekte ligt een
valkuil: de misleidende kortingen. Deze schijnkortingen verleiden shoppers onterecht en worden steeds vaker een zorg
voor instanties als de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Tegenwoordig waarschuwt de ACM consumenten steeds meer voor ondeugdelijke kortingen. Een populaire truc die winkels
hanteren, zijn zogenaamde ‘van-voor’-aanbiedingen. Hierin worden oude, vaak doorgestreepte prijzen getoond die de
indruk wekken dat consumenten een aanzienlijke korting krijgen. In werkelijkheid zijn deze ‘oude’ prijzen zelden
hinderlijk gebruikt, waardoor de aanbieding minder aantrekkelijk is dan eerst gedacht.
Het concept van Black Friday, afkomstig uit de Verenigde Staten, is ook in Nederland immens populair geworden. Dit
fenomeen trekt jaarlijks miljoenen koopjesjagers aan, op zoek naar de beste aanbiedingen. Vorig jaar registreerde
betaalplatform iDEAL een recordaantal van 7,1 miljoen betalingen op deze dag. In de periode rondom de
feestdagen zoals Sinterklaas en Kerst, proberen consumenten eveneens massaal te profiteren van aanbiedingen.
Helaas blijken deze aanbiedingen vaak minder gunstig te zijn dan ze lijken.
De regels van de ACM stellen dat een ‘van-voor’-aanbieding alleen geldig is als de doorgestreepte prijs daadwerkelijk
in de laatste dertig dagen is gehanteerd. Consumenten moeten alert zijn wanneer zij deze kortingen evalueren.
Bedrijven die de regels van de ACM schenden, riskeren boetes die kunnen oplopen tot 900.000 euro. Hiermee hoopt de
ACM malafide praktijken af te remmen en de consument beter te beschermen.
Het identificeren van nepkortingen kan ingewikkeld zijn. De ACM biedt consumenten handige tips. Een effectieve manier
om misleidende aanbiedingen aan te pakken, is door prijzen van hetzelfde product bij verschillende winkels te
vergelijken. Daarbij helpt het om vooraf de prijzen van producten te onderzoeken. Op deze manier kunnen consumenten
een persoonlijke prijsgeschiedenis opbouwen, wat hen helpt de authenticiteit van kortingen beter in te schatten.
Er zijn ook diverse online hulpmiddelen beschikbaar waarmee je de prijshistorie van een product kunt analyseren.
Deze tools tonen de prijsontwikkelingen van een product in de loop van de tijd, zodat je kunt beoordelen of
een aanbieding daadwerkelijk voordelig is. Vooral bij dure producten zoals elektronica, waar prijzen sterk
fluctueren, kunnen deze tools van grote waarde zijn.
Hoewel velen reikhalzend uitkijken naar Black Friday en de feestdagen, is het essentieel niet blindelings in te gaan
op aanbiedingen. Grondig voorbereid zijn en prijzen vergelijken kunnen u helpen niet te vervallen in nepkortingen.
Op deze manier kunt u zorgeloos genieten van de echte koopjes en voorkomt u eventuele teleurstellingen.
Wanneer u een grote aankoop overweegt tijdens Black Friday of de feestdagen, is een goede voorbereiding essentieel.
Alleen door goed geïnformeerd en alert te zijn, kunt u echt voordeel halen uit aantoonbare kortingen. Laat uw
koopgedrag niet ondersneeuwen door misleidende aanbiedingen, zodat u uiteindelijk kunt profiteren van eerlijke
deals en met voldoening uw aankopen doet.