In recente ontwikkelingen rondom elektrische fietsen, ofwel e-bikes, heeft de scooterwinkel La Souris actie ondernomen in verband met de veiligheid en conformiteit van hun aangeboden fatbikes. Dit volgde na het ontdekken dat de V20 fatbike-modellen van QMWheels gemakkelijk opgevoerd kunnen worden tot snelheden boven de wettelijk toegestane 25 kilometer per uur. Als reactie hierop heeft La Souris een terugroepactie geïnitieerd waarbij zij een software-update aanbieden om het opvoeren te bemoeilijken. Deze maatregel heeft tot doel de veiligheid van de gebruikers te vergroten en te voldoen aan de nationale verkeersregelgeving.
De eigenaren van de betreffende fatbikes worden uitgenodigd om hun fiets bij een van de winkels van La Souris te brengen, waar de software binnen vijf minuten geüpdatet kan worden. Als bij deze gelegenheid blijkt dat de motor sterker is dan wettelijk toegestaan, zal de winkel deze zonder kosten vervangen. Deze proactieve stap volgt op onderzoek door RTL Nieuws, waaruit bleek dat de snelheidsbegrenzers op deze fietsen eenvoudig manipuleerbaar zijn.
Daarnaast heeft het opvoeren van fatbikes geleid tot diverse risicovolle situaties. Jongere bestuurders, die vaak minder ervaring hebben, vormen een groot deel van de betrokkenen bij ongevallen, wat de discussie over leeftijdsrestricties voor het berijden van deze fietsen heeft aangewakkerd. Tevens moet opgemerkt worden dat ondanks de update, het opvoeren van de snelheid nog altijd mogelijk is, zelfs tot ongeveer 30 kilometer per uur met een 250 watt motor.
Kort voor de aankondiging van de terugroepactie nam de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) 1100 fatbikes in beslag, vanwege veiligheidsoverwegingen. Echter, volgens Armando Muis, de eigenaar van La Souris, was de terugroepactie reeds in gang gezet voordat de ILT ingreep. Hij benadrukt dat de problematiek rondom fatbikes niet volledig bij de retailers ligt, maar eerder bij de fabrikanten die de kwaliteitscontroles zouden moeten verscherpen.
Het lijkt dat hoewel de terugroepactie een stap in de richting is van grotere veiligheid en conformiteit, het probleem van opgevoerde fatbikes niet geheel is opgelost. De fatbikes kunnen nog steeds tot hogere snelheden worden aangepast, hetgeen blijvende zorgen oproept over de veiligheid op de weg. Het debat over verantwoordelijkheid en strenge regelgeving rondom elektrische fietsen blijft voortduren. La Souris zet zijn acties voort, maar of dit voldoende zal zijn om toekomstige incidenten te voorkomen is onzeker.